درباره سایت

در این وب سعی شده مطالب متنوع در موضوعات مذهبی و.. گرداوری شود .
با تشکر

آدرس وب خودتان :

www.jalalsa.ir

بایگانی

نویسندگان

پیوندها

تصاویر برگزیده

آمار بازدید

  • بازدید کل:

  • بازدید امروز:

  • بازدید دیروز:

  • بازدید ماه قبل:

  • بازدید این ماه:

  • تعداد مطالب:

  • نویسندگان:

بدگویی و غیبت

تو پنداری که بدگو رفت و جان برد      حسابش با کرام الکاتبین است

) و هر كس نزد سلطانى از برادر هم كیش خود بدگوئى كند چنانچه از آن سلطان نسبت بدو بدى یا چیزى كه موجب ناراحتى او شود پدید نیاید، خداوند عزّ و جلّ همه اعمال آن شخص بد گو را تباه سازد، و اگر بدى یا رنج یا آزارى از جانب سلطان بآنشخص برسد، خداوند او را در دوزخ همطبقه و همردیف هامان (وزیر فرعون) خواهد ساخت.


ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه غفارى / 659 / باب این باب در كیفر بسیارى از اعمال است .....  ص : 640



از سخنان  حضرت علی علیه السّلام است (در نهى از شنیدن غیبت و اینكه نباید به گفتار بد گو گوش فرا داد):
 اى مردم، هر كه برادر (هم كیش) خود را شناخت و دانست كه در دین (اعتقادات) محكم و استوار است و در گفتار و كردار در راه راست قدم مى‏نهد، نباید گفتار (بد گوئى) مردم را در باره او گوش بدهد،  آگاه باشید (اثر زیان كلام از زیان تیر سختتر و بیشتر است، زیرا) گاهى تیر انداز تیر مى‏اندازد و تیرها بخطاء مى‏رود، و (لیكن) كلام بى‏اثر نمى‏ماند (اگر چه دروغ باشد) و باطل و نادرست آن (اگر چه) از بین مى‏رود، و (لیكن گناه آن از براى گوینده باقى و برقرار است، زیرا) خداوند (گفتار را) شنوا و گواه است. آگاه باشید میان حقّ و باطل (فاصله‏اى) نیست مگر (بقدر) چهار انگشت.
معنى این فرمایش را از امام علیه السّلام پرسیدند، حضرت (در پاسخ) انگشتهاى خود را بهم چسبانده بین گوش و چشمش نهاد، پس از آن فرمود: (4) باطل و نادرست آنست كه بگوئى شنیدم، و حقّ و درست آنست كه بگوئى دیدم (بنا بر این مؤمن نباید در عیب همكیشان به گفتار شخص فاسق و مردم بد گو اگر چه راست بگویند اعتماد نموده بمجرّد شنیدن پیش از دیدن زبان به افشاء آن گشاید).

شریف الرضی، محمد بن حسین، ترجمه و شرح نهج البلاغة (فیض الإسلام) - تهران، چاپ: پنجم، 1379 ش.

نظرات

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر